به گزارش آنا خبر، عید نوروز یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین جشن های ایرانیان است که از دیرباز در میان تمام اقوام ایرانی دارای جایگاه ویژه بوده و همه ساله همراه با بیداری طبیعت با شادی و سرور در سراسر کشور برگزار می شود. شور و شوق و آمادگی مردم برای مراسم عید، از روزها و شاید هفته ها قبل از سال نو، آغاز می شود.
از طرفی ماه‌های پایانی سال معمولا برای کسبه و بازاریان ماه‌های رونق به حساب می‌آید، حجم مراجعات و خریدها در بازار انواع کالاهای مصرفی، مانند خوراکی‌ها، پوشاک، لوازم خانگی و حتی کالاهایی مانند خودرو به صورت سنتی در دو ماه‌‌ پایانی سال افزایش می‌یابد و قاعدتا باید نتیجه این رونق در بازار خرده فروشی را بتوان در‌بخش‌های تولیدی و صنعتی و کشاورزی که تامین کنندگان این کالاها هستند مشاهده کرد. اما در سال‌های اخیر، یک پدیده مخرب این ارتباط مهم و اساسی برای ادامه حیات اقتصاد کشورمان را قطع کرده است و آن هم کالاهای مصرفی خارجی است که به صورت رسمی یا غیر رسمی وارد بازار می‌شوند .
آنچه در این روزها در بازار مشاهده می شود، چشم نوازی کالاهای بی کیفیت خارجی و به قول معروف در برخی موارد بنجل است که با قیمت پایینی به مشتریان عرضه می شود، اما جالب توجه تر، کالاهایی است که در سر سفره هفت سین ما ایرانی ها قرار می گیرد کالاهایی است که تولید داخلی نیست و به اصطلاح امروز در بازار، چینی است که آنهم بی کیفیت و در برخی موارد نیز مشکل ساز است.
در این روزهای داغ بازار، تنور دل کارگران ایرانی درتب و تاب است، آن ها چشم به راهند که خریداران خرید دسترنج ایرانی را به کالای خارجی اولویت دهند

هر کالایی که از یک جامعه یا فرهنگ دیگر به جامعه ای دیگر صادر می شود بخشی از فرهنگ جامعه مبدا را با خود به جامعه مقصد منتقل می نماید و چه بسا فلسفه ی اصلی صدور و راهیابی آن کالا به جامعه مقصد انتقال همین فرهنگ جدید باشد، چرا که فرهنگ ها زیربنای اصلی هر اجتماعی را تشکیل می دهند و تنها با حاکمیت فرهنگی است که می توان بساط سلطه بر یک جامعه را پهن کرد. بدون شک یکی از مهم ترین دلایل تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری بر مصرف تولیدات داخلی، تأثیر فرهنگی کالاهای تازه وارد فرنگی است که در کنار آثار سوء بر اقتصاد، کند شدن چرخه ی تولید داخل و از رونق افتادن بازار کسب و کار برای مردم کشورمان، چالشی دیگر را تدارک دیده اند. بسیاری از کالاهای وارداتی بر مبنای نیاز جامعه ی ایران طراحی و تولید نشده اند، بلکه هدف از تولید چنین کالاهایی، ایجاد «نیازهای کاذب» در مصرف کننده است. همین نیاز کاذب بخش عمده ای از درآمد خانواده ی ایرانی را به خود اختصاص می دهد و از سوی دیگر فرصت را از تولید کننده و کارگر ایرانی می گیرد.

سهم ناچیز تولیدکنندگان داخلی در سبد عید مردم
تولید کنندگان داخلی به امید بازار فروش عید، از ماهها قبل از سال نو، در حال تولید و فراهم کردن کالاهای مختلف، برای ارائه به بازار فروش و مصرف کنندگان بوده و با تولید مایحتاج مشتریان، سعی در جلب رضایت مشتریان و در نتیجه درآمدزایی دارند. قطعاً بازار فروش شب عید در ایران، یک فرصت اقتصادی مهم برای تولیدکنندگان داخلی است.
در راستای این اقدامات و آمادگی تدارکات بازار عید که توسط تولیدکنندگان داخلی صورت می گیرد، دلالان، واسطه  ها و قاچاقچیان کالاهای خارجی بخصوص کالاهای بی  کیفیت چینی نیز به شدت در تکاپو بوده و با در دست گرفتن بخش عمده ی بازار فروش، بیشترین سهم را از بازار شب عید دارند. این دلالان با استفاده از این بازار فروش، فرصت را غنیمت شمرده و با سرریز کردن کالاهای بی  کیفیت و ارزان قیمت چینی به بازار، از همه سو مصرف کننده را احاطه کرده و بازار فروش را در دست می گیرند.
در این میان با رفتار خرید و الگوی مصرف ما خریداران مبنی بر خرید اجناس خارجی و بعضاً قاچاق، تولیدکنندگان کوچک و بزرگ داخلی که جزئی از جامعه و شاید خانواده هر یک از ما باشند، بهترین بازار فروش خود را از دست داده و به آسانی بازار به تولیدکنندگان چینی و وارد کنندگان اجناس قاچاق واگذار می شود. در واقع ما مصرف کنندگان، با انتخاب کالاهای بی کیفیت چینی و یا کالاهای غیراستاندارد قاچاق خارجی به جای کالاهای معادل ایرانی که اغلب دارای کیفیت بهتری نسبت به کالاهای چینی و قاچاق خارجی هستند، تیشه به دست گرفته و به ریشه تولیدکنندگان داخلی می  زنیم و نقش مهمی را در افزایش بیکاری جوانان کشور و در نتیجه افزایش آمار مشکلات جامعه ی خود بر می داریم.
در واقع ما با خرید این کالاها آب به آسیاب تولیدکنندگان چینی و واسطه  ها و قاچاقچیان ریخته و تولیدکنندگان داخلی را از فرصت های اندک رشد و توسعه اقتصادی داخلی محروم می کنیم. با این الگوی مصرف و ترجیح کالاهای خارجی، میلیاردها دلار ارز را از کشور خارج کرده و به بیکاری هموطنان و جوانان خود و افزایش مشکلات اقتصادی کشورمان دامن می  زنیم. در واقع با استقبال عمومی از کالاهای ارزان و بی  کیفیت چینی یا قاچاق، عید را به کام تولیدکنندگان چینی و دلالان کالاهای قاچاق و بی کیفیت، شیرین و به کام تولیدکنندگان داخلی تلخ می کنیم.
افزایش ۵ برابری واردات رسمی پوشاک به کشور در ۱۰ ماهه امسال

بسیاری از آمارها نشان می‌دهد، میزان واردات رسمی اقلام مصرفی هم به شدت افزایش یافته و کارشناسان این افزایش واردات را بی ربط به عرضه کالاهای خارجی در ماه پایانی سال در بازار نمی‌دانند در یک نمونه وزارت صنعت ضمن ارائه توضیحاتی در مورد پوشاک قاچاق اعلام کرد که در ۱۰ ماهه امسال واردات رسمی پوشاک ۵ برابر افزایش یافته است.
کلام آخر

خرید کالای با کیفیت ایرانی از طرفی برای مشتریان مناسب و به صرفه است، از این نظر که دارای کیفیت خوبی است و بر اساس هنر، سبک دینی و اسلامی خودمان و مطابق با هنر ایرانی و فرهنگ ایرانی ساخته می شود و از طرفی این خرید کالاهای ایرانی موجب حمایت از تولید کننده داخلی و رونق اقتصادی در کشور می شود.

در این مقوله، کاری به علل ورود کالاهای بی کیفیت خارجی به ویژه چینی در بارازهای ایام عید نداریم که عده ای سودجو به دنبال کسب منافع خود هستند، اما هر شهروند ایرانی در قبال توسعه و پیشرفت کشور، توسعه صنعت و تولید کشور وظیفه و رسالت بزرگی برعهده دارد

به راستی که مقام معظم رهبری به درستی و ژرف نگرانه شعار ابتدای سال را مطرح فرمودند، در زمانی که دشمن و نظام سلطه جهانی می خواهد از راه اقتصادی و تحریم به ملت فشار وارد آورد، حمایت از تولید با فرهنگ خرید کالای ایرانی و قرار دادن در سبد خانوار ممکن است.

حمایت از کالای ایرانی در سبد خرید عیدانه ، نقش مؤثر مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی را بیش از گذشته نشان می دهد چرا که مؤلفه های اقتصادی زنجیروار به هم متصل اند و بی شک خرید کالای ایرانی باعث رونق تولید داخلی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و در نهایت منجر به رونق اقتصادی کشور می شود.

امسال با ترجیح کالاهای باکیفیت داخلی، عید را به کام تولیدکنندگانی که برای مشتری داخلی ارزش قائل شده و با اشتغال زایی برای فرزندان این آب و خاک و تولیدکالاهای با کیفیت، به مشتری احترام می  گذارند، شیرین کنیم.

 

مصرف کالای داخلی و ترجیح آن به کالای خارجی اقدام مهمی است که می‌تواند توسط زنان انجام شود

زنان در اقتصاد خانواده نقش کلیدی و مؤثری دارند و الگوی مصرف خانواده را مدیریت می‌کنند. هرچقدر خانواده نقش‌های سنتی خود را ایفا کند نقش زنان پررنگ‌تر خواهد بود و زنان ایرانی نیز در اقتصاد خانواده و مدیریت اقتصادی نقش مهمی دارند.
مصرف کالای داخلی و ترجیح آن به کالای خارجی اقدام مهمی است که می‌تواند توسط زنان انجام شود و آنها در این رابطه مسئولیت مهمی دارند. اگر کمپینی از سوی زنان ایرانی در خصوص خرید کالای داخلی شکل بگیرد و این موضوع تبدیل به شعار همه‌گیر بین زنان ایرانی شود می‌توان از تولید داخلی و اقتصاد کشور حمایت کرد.