به گزارش آنا خبر،  امروز قلک های سفالی  دوران کودکی تبدیل به خاطره ای محو شده اند، اما روحیه پس انداز و آموزش های اقتصادی هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

ما به کودکان پول توجیبی می‌دهیم، چون با این کار مدیریت مالی را به آنها آموزش می‌دهیم. کودکانی که مجبور به مبارزه وتلاش برای مسائل پولی می‌شوند نه تنها مسئولیت مالی بیشتری پیدا می‌کنند، بلکه در تمامی زمینه‌های زندگی نیز مسئول‌تر بار می‌آیند. در حقیقت این مقوله بدان معناست که کودکان با مهارت‌های درست و به جای مدیریت مالی برای مدیریت و پیشبرد وظایفشان در مدرسه نیز بهتر عمل می‌کنند.

رابرت کیوفسکی نویسندهء کتاب «پدران پولدار، پدران فقیر» می‌گوید که آموزش مسایل اقتصادی به کودکان را باید از سن کم شروع کرد.

او می‌گوید تجربه نشان داده که اگر به کودکان اصول سادهء اقتصاد آموخته شود آن‌ها در بزرگسالی بهتر می‌توانند مسایل مالی خود را مدیریت کنند و کم‌تر پول خود را هدر می‌دهند.

آموزش کودکان در مورد پول بسیار ضروری است و دانشی است که در زندگی آینده به آن نیاز جدی دارند.

تعداد کودکان با سواد مالی در سراسر دنیا بسیار اندک است. کودکان معمولا تا حدود سن ۱۶-۱۷ سالگی به خوبی با این مفاهیم مالی آشنایی ندارند و این بدان معناست که سال‌های بسیاری را که مناسب آموزش بوده از دست داده‌اند.

به هر حال، کودک یا بزرگسال، پول فرصت تصمیم گیری و بهره مندی از امکانات را فراهم می‌کند. آموزش، انگیزه دادن و قدرت بخشیدن به کودک که پس انداز کند و حساب و کتاب مالی را درک کند به او کمک می‌کند تا پول بیشتری داشته باشد و بهتر و راحت تر خرج کند.

کودک از طریق آموزش‌های اقتصادی از یک‌سو با بسیاری از چراهای هنجاری در جامعه آشنا می‌شود. او با چنین آموزش‌ها و آگاهی‌هایی به‌خوبی می‌تواند درک کند چرا پدر خانواده تاکید می‌کند وقتی

بچه به دنبال بازی کردن است و تلویزیون تماشا نمی‌کند، تلویزیون باید خاموش باشد یا اینکه چرا مادر می‌گوید برای آب‌بازی کردن نباید شیر آب باز بماند. آموزش‌های اقتصادی ضمیر ناخودآگاه کودک را هدف قرار می‌دهند به این معنا که ممکن است او در کوتاه‌مدت به اهمیت آموزش‌ها پی نبرد، اما در بلندمدت به صورتی غیرارادی رفتارهای بهینه اقتصادی خواهد داشت و سبک زندگی خود را اصلاح‌شده می‌بیند.

فریبا یزدانی روان شناس تربیتی در گفت وگو با آنا خبر در خصوص  آموزش مدیریت مالی به کودکان اظهار داشت: دادن پول تو جیبی به کودک مهم است ولی مهم تر از آن آموزش استفاده و در واقع واگذاری مدیریت خرج کردن این پول به فرزند است.

وی افزود: کودک باید بیاموزد که پول تو جیبی، پول بادآورده ای نیست و به عنوان قسمتی از درآمد و مخارج خانواده محسوب می شود و با توجه به نیازهای واقعی او تعیین شده است.

یزدانی  تصریح کرد: به فرزند خود آموزش دهید که چه مخارجی را باید برای خود متقبل شود و چه مقداری نیز باید برای تفریح، پس انداز و یا خرید در نظر داشته باشد.

وی بیان کرد: در ابتدای هر سال تحصیلی و با تغییر مخارج فرزند، مقدار پول تو جیبی او را مورد بازبینی قرار دهید.

این روان شناس در پایان گفت: مقدار پول تو جیبی کودک بستگی به سطح رفاه خانواده و مخارج آن ها در بیرون از خانه دارد و باید قوانین و مسئولیت های استفاده از این پول به کودک آموزش داده شود.