به گزارش آنا خبر، در حال حاضر اکثر بانوان استان به خصوص تبریز به علت پایین بودن قیمت لباس‌‌های خارجی به خصوص ترکیه‌‌ای رغبت بیشتری برای خرید دارند و برخی از خانواده‌‌ها نیز به شهرهای این کشور رفته و با قیمت کم اقدام به خرید پوشاک مورد نیاز خود می‌کنند، در حالیکه فروشگاه‌ها و یا مغازه‌ها لباس‌های حجاب و سنتی ایرانی با قیمت‌های خیلی بالایی به فروش می‌رسند و مردم نیز به علت پایین بودن قدرت خریدشان اقدام به خرید پوشاک ارزان قیمت می‌کنند و برای دیگران نیز تبلیغ می‌نمایند.

در اکثر آرایشگاه‌‌های زنانه تبریز آرایشگرها لباس‌های ترکیه‌ای زنانه و دخترانه به فروش می‌رسانند و تا جایی که خود فروشنده‌‌ها ادعا می‌کنند فروش لباس‌های ترک بیشتر از درآمد ماهیانه‌شان است و در برخی آرایشگاه‌های زنانه شهر نیز شاهد فروش فرد دیگری در مکان مذکور هستیم و آرایشگرها نیز با فروش لباس فروشنده‌ها از آنها پورسانت دریافت می‌‌کنند.

تبلیغ بانوان به خصوص جوانان در مهمانی‌ها و مراسم‌های عقد و عروسی موجب افزایش رغبت زنان و دختران جوان به خرید این لباس‌ها می‌شود. حتی این امر به نحوی است که پس از اتمام مراسم‌های عزاداری نیز بانوان فروشنده لباس ترک اقدام به فروش لباس‌های ترک در این مراسم‌ها می‌کنند و بانوان نیز به علت پایین بودن و متنوع بودن مدل‌های این لباس‌ها اقدام به خریدن لباس‌ها می‌کنند.

در بازار داخلی به خصوص بازار فروش لباس تبریز فروشنده‌ها با افتخار از مردم می‌خواهند که از البسه ترک دیدن فرمایند و جامه ارزان قیمت خریداری کنند. توجه به مد و نوآوری در تولیدات داخلی به مثابه فرهنگی نیرومند لازم و ضروری است و تا زمانی که به طراحی نقوش و لباس توجه نشود نمی‌‌توان به استفاده جوانان از پوشش ایرانی امیدوار بود حالا یا مشتری طرح و دوخت خاصی را سفارش می‌دهد یا طراحان آنچه را که مدنظرشان است عرضه کنند و اشخاص بنا به سلیقه خود یکی را برگزینند.

یکی از اساسی‌ترین معیارهای طراحان پوشش و نقوش آن است که با اشراف بر ظرفیت‌ها و ظرافت‌های ملی و منطقه‌ای امکان شکل گیری به زبان پوشاک با عمق فرهنگی و پشتوانه اجتماعی را فراهم آورند و هماهنگی طرح و نقش و برش راحتی لباس و امکان تامین مواد اولیه از منابع داخلی در شمار عواملی است که بر ضریب موفقیت تولیدکنندگان پوشاک اضافه می‌کند.

وقتی تمدن را مورد بررسی قرار می‌‌دهند به معماری، زبان، پوشاک و غذا توجه می‌کنند، اما بی‌توجهی ما به مقوله مهمی مانند لباس باعث شده که شاهد تهاجم فرهنگ بیگانه با ورود لباس‌های غیرایرانی و مبتذل باشیم.

همانطور که معماری متعلق به منطقه و اقلیم است زبان، لباس و غذا هم به یک منطقه جغرافیایی خاص تعلق دارند و ما باید بکوشیم حافظ فرهنگ و مولفه‌های فرهنگی خود باشیم. بخش عمده‌ای از لباس‌های ناهنجار از طریق قاچاق وارد می‌شوند که باید جلوی این امر گرفته شود تا چرخه تولید داخلی ما رونق پیدا کند.