به گزارش آنا خبر، تا چند روز دیگر جمعیت زیادی از جوانان در بزرگ‌ترین امتحان و مسابقه‌ی زندگی خود یعنی کنکور شرکت می‌کنند که برنده شدن در این ماراتن را بزرگ‌ترین آرزوی خود می‌دانند. روزهای امتحان و کنکور همواره با تغییرات و چالشهای بسیاری همراه است، که موجب میشود افراد، اندکی احساس استرس ودلشوره داشته باشند. استفاده از یک برنامه مشخص برای کاهش استرس ، امری منطقی به نظر می رسد.

یک روان شناس تربیتی با بیان اینکه عوامل استرس زا باعث کاهش توانایی‌های واقعی در فرد می‌شود، گفت: داوطلبان کنکور باید انتظارات واقع بینانه ای از خود داشته باشند. چرا که انتظارات غیر واقعی سبب ایجاد استرس و اضطراب می گردد.
نوشین عظیمی روان شناس تربیتی در گفت وگو با آنا خبر با اشاره به تبعات منفی استرس در کاهش توانایی داوطلبان افزود: استرس زمانی که طولانی شود و همراه بافشار عصبی باشد نگران کننده است و سبب می گردد فرد نتواند نهایت استفاده را از دانش خود بکند.
این روان شناس در خصوص راه های کنترل و مقابله با استرس گفت: افراد باید خود باوری، اعتماد به نفس، عزت نفس را در خود تقویت کند و این فکر را که همیشه نفر اول باشند از خود دورکنند چرا که این مسله خود سبب ایجاد استرس واضطراب در افراد می شود.
وی ادامه داد: دانش آموزان باید متناسب با سطح توانایی خود برنامه ریزی کنند و انتظارات ایده آل و خارج از توان خود نداشته باشند وی خاطر نشان کرد: در برخی موارد والدین با فشار آوردن به فرزندان خود و داشتن انتظارات بیش از توان آن ها به ایجاد استرس در فرزندانشان دامن می زنند.

این روان‌شناس تربیتی اظهار داشت: داوطلبان کنکورباید خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشند چرا که در صورت کم بودن و یا نامنظم بودن خواب، کارایی مغز کاهش پیدا می کند و موجب استرس می شود به همین دلیل خواب کافی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی در خصوص تاثیر تغذیه نیز خاطر نشان کرد: داوطلبان کنکور باید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهند اما از حجم آن کم کنند و از موادی مانند شیر، موز، سیب زمینی پخته، حبوبات پخته، کاهو و سبزیجات استفاده کنند.
عظیمی با بیان اینکه ورزش موجب افزایش گردش خون در بدن، از جمله در مغز می شود گفت: انجام حرکت‌های ورزشی و حتی پیاده‌روی در هوای آزاد، باعث حمل اکسیژن بیشتر همراه با خون به مغز می شود و سهولت در تفکر افراد ایجاد می کند.
این روان شناس افزود:داوطلبان باید از مصرف نوشیدنی‌های استرس‌زا و کافئین مانند قهوه و چای که در مرکز عصبی تاثیر می‌گذارد پرهیز شود و به مقدار کافی آب بنوشند زیرا کمبود آب در کارایی مغز تاثیرگذار است.
عظیمی در خصوص رفتار مناسب والدین در زمان کنکور اظهار داشت :والدین باید سعی کنند تا با ایجاد محیطی آرام وبه دور از تنش زمینه را برای موفقیت فرزندان خود فراهم آورند. وی هم چنین افزود: اینکه والدین بخواهند:  فرزندان خود را با دیگران مقایسه کنند و توقعات خارج از توانایی آن ها داشته باشند سبب خواهد شد که فزندان آن ها آرامش کافی را برای حضور در جلسه ی کنکور نداشته باشند.
وی تصریح کرد: حضور در زمان معین در جلسه کنکور و همراه داشتن وسایل مورد نیاز در کاهش استرس بسیار کمک می‌کند.
وی ادامه داد: داوطلبان باید برای کاهش استرس در چند روزه مانده به کنکوراز تمرین و مطالعه در شب‌های باقیمانده پرهیز کنید، چرا که این مسئله، استرس مضاعفی را به شبکه عصبی وارد می کند ومنجر به اختلال در حافظه و یادگیری می شود.

این روانشناس افزود: داوطلبان نباید از داروهای خواب آور یا آرام بخش استفاده کنند، به جز استامینوفن ساده، آن هم در صورت سردرد، هیچ داروی دیگری نباید مصرف کرد اگر داوطلبان کنکور احساس استرس شدیدی دارند، می توانند ۱ تا ۲ لیوان “جوشانده لیمو عمانی”، “گل گاو زبان” و “سنبل الطیب” مصرف کنند
این روان شناس در پایان تاکید کرد:ذکر و یاد خدا سبب ایجاد آرامش در دل هاست بنابراین کنکوری ها با توکل به خدا و ذکر نام و یادش در سر جلسه حاضر شوند ومطمئن باشند که خواهند توانست با توکل به خدا بهترین نتیجه را بگیرند.